4de sessie Vrouwelijk leiderschap

Op 10 juni jl. vond alweer de laatste bijeenkomst plaats van Vrouwelijke leiderschap. In deze bijeenkomst zijn de volgende thema’s aan bod gekomen: de mythe van alles doen, we moeten er over praten en samen toewerken naar gelijkheid.

Hierbij in het kort de relevante opmerkingen en tips die zijn gegeven bij de besproken thema’s.

Balint – methode

We hebben even kort stil gestaan bij het effect van de Balint – methode. In de tweede bijeenkomst op 27 mei jl. is er aan de hand van de Balint – methode door een deelnemer een casus ingebracht. Met de aangereikte tools is de deelnemer aan de slag gaan. Het heeft haar in elk geval een mooi resultaat opgeleverd.

1. De mythe van alles doen

Wat te doen om gelukkig te worden?

Het is belangrijk om haalbare doelen op te stellen zo kan je gelukkig worden. Richt je op zaken die voldoening geven want dan bestaat de kans dat je dit ook goed kunt volhouden.

Dus: niet vragen kan ik alles doen?

Maar: wat kan ik doen wat het belangrijkste is voor mij en mijn gezin?

Met andere woorden volbracht is beter dan volmaakt.

Intensief moederen

Een benaming die door sociologen wordt genoemd als nieuw fenomeen. Kennelijk is een goede moeder tegenwoordig altijd in de buurt van haar kind.

Schuldgevoelmanagement

Voor een goed balans tussen privé en werk is het erg belangrijk om een schuldgevoelmanagement te hanteren. Stel jezelf de vraag of je iets vanuit schuldgevoel of liefde doet?

1. We moeten erover praten

Ga met elkaar de dialoog aan.

1. Samen toewerken naar gelijkheid

Echte gelijkheid wordt pas bereikt wanneer meer vrouwen doordringen tot de top van elke regering en bedrijfstak. In de jaren 70 werd een vrouw die een leiderschapsrol floreert ( vooral in de door de man gedomineerde industrieën) en die andere vrouwelijke werkbijen eronder houdt, de bijenkoningin genoemd. Anno 21ste eeuw ontstaat het fenomeen mammie oorlogen. Een strijd tussen werkende moeders versus niet werkende moeders, die negatieve gedachtes hebben over en weer.

De dames hebben aan het eind van de avond hun certificaat mogen ontvangen van de trainer. In het najaar 2015 gaat stichting Camellia verder met het organiseren van deze sessies. Ben je geïnteresseerd en wil je deelnemen meld je dan aan via info@stichtingcamellia.nl

Tevens willen wij Gemeente Amsterdam hartelijk bedanken voor de ondersteuning van het realiseren van deze sessie.