Excursie Italië

Vrijwilligers van Stichting Camellia hebben een culturele werkreis gemaakt naar Italië. Onder leiding van een ervaren gids heeft deze groep in vijf dagen de steden Venetië, Milaan, Florence, Verona en Sirmone kunnen verkennen. Kennismaken met de Italiaanse cultuur en geschiedenis was de voornaamste reden van deze reis, evenals het stimuleren van de maatschappelijke betrokkenheid van de deelnemers. Om dit te realiseren heeft de groep onder andere twee stichtingen bezocht die door middel van bijvoorbeeld taallessen, kooklessen en muzieklessen, individuen uit verschillende culturele achtergronden proberen samen te brengen. Mensen treden hierbij met elkaar in dialoog en er wordt geprobeerd om de maatschappelijke betrokkenheid te bevorderen. De combinatie van een eeuwenoude cultuur, de schitterende natuur, de Italiaanse zon en de overheerlijke Italiaanse keuken maakt van Italië een onvergetelijke belevenis.

Vol enthousiasme heeft de groep op de eerste dag de stad Venetië kunnen bewonderen. Al struinend langs het  San Marcoplein, naar de Rialtobrug en door een labyrint van kleine grachten heeft de groep genoten van de cultuur en historie van deze stad. De bruggen, kanalen, de kleine straten en de artistieke plaatsen hebben de groep versteld doen staan.

De tweede dag van de reis stond in het teken van mode, de wereldstad Milaan stond op de lijst om bezocht te worden. Milaan staat niet enkel bekend als modestad maar tevens als een belangrijke businesscentrum. Immense bedrijven zijn in en rondom Milaan gevestigd en bekende haute couturezaken zijn er te vinden. Schroom niet en waag een stap in een Gucci of Yves Saint Laurent winkel. Door de grote hoeveelheid belangstellenden voor deze winkels is het alleen mogelijk om gelimiteerd deze ketens te bezoeken. Maar wees niet betreurd, window- shoppen is ten allen tijden toegestaan. Tevens is de stad een aantal musea rijk die de moeite waard zijn om te bezichtigen, evenals de fraaie staaltjes van architectuur en natuurlijk de prachtige gotische domkerk.

Weer een regio verder en de groep heeft op de derde dag de indrukwekkende stad Florence bezocht. De leerzame tocht heeft de groep veel kennis bijgebracht over de geschiedenis van de stad. Florence is voor een lange periode bestuurd door de rijke bankiersfamilie de’ Medici. Deze familie heeft er persoonlijk voor gezorgd dat Florence een van de belangrijkste steden ter wereld is geworden op het gebied van schilderkunst, beeldhouwkunst, literatuur en architectuur. Bovendien hebben veel befaamde kunstenaars, wetenschappers, schrijvers en historici hier gewoond of zijn hier geboren. Voorbeelden hiervan zijn Leonardo De Vinci, Michelangelo en Galileo Galilei.

Op de laatste dag van de excursie is de groep overdonderd door een romantische ambiance. Verona, de stad waar Shakespeare het liefdesverhaal van Romeo en Julia liet afspelen, is bezocht.  De stad staat bekend om de Romeinse arena waar opera’s worden gehouden. De trip is vervolgd naar het schiereiland Sirmione in het Gardameer (Lago di Garda). Dit is de grootste meer van Italië en tevens één van de belangrijkste toeristische gebieden van het land. De indrukwekkende uitzichten waren daadwerkelijk adembenemend.

Deze reis benadrukt onze motto; het verbinden, inspireren en ontplooien van mensen.

Na deze reis ervaart Stichting Camellia wederom dat excursies van essentieel belang zijn voor de samenleving. Ze initiëren namelijk het samenbrengen van verschillende culturen, het opdoen van kennis/ervaringen en daarnaast treden de deelnemers in dialoog. Met dit alles wordt getracht de maatschappelijke betrokkenheid en participatie van de deelnemers te stimuleren. Bovendien hebben de opgedane ervaringen van deze excursie inzichten geboden voor vervolg activiteiten.