Jaarafsluiting-netwerkbijeenkomst

Stichting Camellia heeft op 30 juni 2016 in samenwerking met AGIAD (Vereniging van Jonge Ondernemers Amsterdam) een iftar georganiseerd ter gelegenheid van de jaarafsluiting. Beide organisaties zagen deze samenwerking als een mooie kans voor het verbinden van individuen die vanuit hun professie of interesse van betekenis zijn voor de gemeenschap en  kennis en ervaringen graag delen met iedereen die hier oor voor heeft. Zowel AGIAD als Stichting Camellia geloven in de kracht van het verbinden.

Het diner stond in het teken van bezinning, tolerantie, eenheid en saamhorigheid. Met dit  uitgangspunt heeft stichting Camellia op deze avond getracht de dialoog binnen een diverse groep aan te moedigen en een bijdrage te leveren aan de sociale cohesie binnen onze multiculturele samenleving.

Tussen de klanken van de Ney (blaasinstrument) door, stroomden de eerste gasten binnen en werd de avond hiermee geïnitieerd. De volle zaal werd te woord gestaan door beide verenigingen die na hun introductie hun jaarprojecten en behaalde resultaten hebben toegelicht. Stichting Camellia sloot af met de boodschap dat de multiculturele samenleving vele uitdagingen met zich meebrengt en dat het een kunst is om de meerwaarde van deze kleurrijke samenleving onder ogen te zien en te omarmen. De inspirerende woorden van onze speciale gast Ahmed Marcouch, Tweede Kamerlid namens de PvdA, sloten mooi aan bij deze gedachtegang.  De heer Marcouch deelde de aanwezigen namelijk de boodschap mede dat de pluriformiteit ons herinnert aan de verschillen tussen de volken die geschapen zijn om een ieder nieuwsgierig te maken. Hij benadrukte dat de samenleving mensen nodig heeft die een gevecht aangaan met de krachten die ons uit elkaar willen drijven. Hij bewonderde het werk van Stichting Camellia en AGIAD, die dit gevecht aangaan en juist de verbinding van diversiteit aanmoedigen.

Tevens was onze speciale gast Achmed Baâdoud, stadsdeelvoorzitter (PvdA) Amsterdam Nieuw-West, het met zijn naamgenoot eens. Hij legde de nadruk op Amsterdam en Nederland, wat steeds in beweging is door de komst van nieuwe diverse groepen. Vasthouden aan het oude heeft daarom weinig nut. Veranderingen onder ogen zien, daarop voortbouwen en daarin meebewegen, daar draait het om. “Het leven is geen foto maar een film”, aldus de heer Baâdoud. Hij is van mening dat Stichting Camellia met haar projecten een bijdrage kan leveren aan een veranderende samenleving.

Na de inspirerende en aansporende woorden van Achmed Baâdoud en Ahmed Marcouch naderde het einde van het diner. Voordat deze bijzondere avond werd afgesloten, werden de aanwezigen in de gelegenheid gesteld om met elkaar te netwerken. Tijdens deze netwerkgelegenheid zijn de ondernemers geïnspireerd door de verhalen van twintig vluchtelingen. Dit maakte in zoverre indruk dat de ondernemers graag iets willen betekenen voor de vluchtelingen. Mede dankzij de kennis, ervaringen en inspirerende verhalen van de aanwezige gasten is onze missie van deze avond geslaagd, namelijk; met zijn allen op zoek gaan naar de kracht van de pluriforme samenleving!