Traditioneel Turks Ontbijt in Stadsdeel Oost

Hoewel het ontbijt de ‘kahvalti’ om 08.30 uur zou beginnen, arriveerden de eerste gasten al om 08.10 uur op het stadsdeel. De zaal liep gestaag vol met enthousiaste buurtbewoners, ambtenaren en bestuurders. Maar ook ondernemers, kunstenaars en schrijvers waren aanwezig. Om 08.45 uur was de zaal dan ook helemaal vol.

Met het organiseren van het  Turkse Ontbijt beogen Stichting Camellia en Waterval, die een onderdeel vormen van Platform 400 jaar, mensen met verschillende achtergronden samen te brengen, in een ongedwongen, informele setting. We waren dan ook zeer blij met de grote, gemêleerde opkomst.

Thijs Reuten, Nevin Ozutok en Jeroen van Spijk waren aanwezig namens het bestuur van Stadsdeel Oost, Emel Cakir-Duru namens Stichting Camellia en Fikri Calkin vertegenwoordigde Stichting Waterval. Thijs Reuten nam het welkomstwoord. Hij gaf aan dat de diplomatieke betrekkingen tussen beide landen vier eeuwen lang bestaan en dat hij wenst dat dat nog vele eeuwen mag duren. Ter ere van deze vriendschap is dit traditioneel Turkse ontbijt, oftewel ‘kahvalti’ georganiseerd. Na het welkomstwoord door Thijs Reuten,  bedankte Fikri Calkin het stadsdeel voor het openen van zijn deuren en overhandigde het bestuur een ‘ebru’ schilderij ter herinnering aan deze mooie bijeenkomst.

Na de speeches was het tijd voor het ontbijt. Tijdens het nuttigen van de heerlijke hapjes, maakten mensen uit verschillende windhoeken kennis met elkaar en gingen in gesprek. Eén van de gasten nam uit eigen beweging de microfoon en zei dat hij het een zeer waardevolle initiatief vond en bedankte iedereen die zich ervoor heeft ingezet. De positieve reacties na afloop getuigen van een geslaagde ochtend!

‘Lieve ladies, ik vond het een geslaagde ochtend en heb heerlijk gegeten. Bedankt en succes met jullie verdere initiatieven’. (Monique)

‘Beste Rabia, dank voor het heerlijke ontbijt en de goede sfeer. We vonden het allebei erg de moeite waard en een leuke manier om ons woongebiedje te leren’. (Marion & Auke)

‘Traditioneel Turks ontbijt @Stadsdeel_Oost! Volle zaal! Geweldig :)’ (Gulsum op Twitter)

‘Geslaagd & heerlijk Traditioneel Turks ontbijt (kahvalti) met @Nevin Ozutok @JeroenvanSpijk’ (Furkan op Twitter)