Training Bewust ondernemen

Training bewust ondernemen

Op woensdag 16 december heeft Stichting Camellia in samenwerking met AGIAD een bijeenkomst georganiseerd in het Corendon Vitality Hotel voor (toekomstige) vrouwelijke ondernemers. Ruim 25 vrouwen kwamen bijeen om elkaar te inspireren en ideeën op te doen.

De bijeenkomst begon met een rondleiding door het hotel. Vervolgens leidde Fatih Yesil, directeur van AGIAD en Cigdem Yalcin directeur van stichting Camellia, de avond in door iedereen welkom te heten.

Hanife Bal, ondernemer, trainer en organisatieadviseur, zorgde voor een interactieve avond: zij liet iedereen iets over zichzelf vertellen. Een aantal vrouwen zijn zelf al ondernemer en kwamen vooral om hun netwerk uit te breiden. Andere vrouwen gaven aan aanwezig te zijn om inspiratie op te doen en om te horen hoe andere vrouwen te werk gaan.

Samen staan we sterker
Hanife Bal wil vrouwen graag stimuleren om ondernemender te worden. Zij vindt dit soort bijeenkomsten belangrijk voor de vrouw, omdat het een mooie gelegenheid is om elkaar te leren kennen en te netwerken. Samen sta je namelijk sterker. Wanneer je ondernemer wil worden doe je dit niet om rijk te worden, maar om daadwerkelijk iets voor je klanten te beteken en omdat je daar zelf inspiratie uit kunt halen.

Volgens Hanife is er een veelgemaakte fout wanneer mensen iets voor zichzelf willen beginnen. Ze beginnen vaak met “wat?” Wat wil ik gaan doen? Vervolgens kijken mensen naar hoe zij dit gaan doen en daarna pas waarom. Dit moet je volgens Hanife juist omdraaien: waarom doe ik wat ik doe? Hoe doe ik dat? Daarna ga je pas kijken naar wat je precies wil doen.

Is er over een paar jaar nog behoefte aan jouw product?
Alles begint met een idee. Wanneer je een product op de markt brengt, wil je consumenten verder helpen. Kortom, je wil een probleem oplossen. Het is belangrijk om in lange termijn te denken; maak daarom een planning. Want is er over een jaar of twee nog wel behoefte aan je product? Uiteraard kun je dit nooit helemaal plannen, maar je kunt wel trends volgen. Maak een analyse van de huidige situatie, de trends, de mogelijkheden en breng je eigen doel en strategie goed in kaart.

Ondernemen is gewoon doen!
Op het moment dat je zelf in je product gelooft, kom je zekerder over en op die manier kun je anderen ook overtuigen. Ondernemen is gewoon doen! Bij bewust ondernemerschap hoort ook bewust met je kosten omgaan. Nida Bakacak, de accountmanager van MKB Voordeelkaart, gaf hier een presentatie over.