Verkiezingsdebat 2017

Maandagavond 20 februari organiseerde stichting Camellia een verkiezingsdebat in de Meevaart in Amsterdam Oost. Kandidaat-Kamerleden Nicole Temmink (SP), Jan Paternotte (D66), Barbara Gardeniers (CDA) en Mirthe Biemans (PvdA) gingen met elkaar en de bezoekers het debat aan onder leiding van dagvoorzitter Esra Dede.

De kandidaat-Kamerleden beschreven de zienswijze van hun partij op onderwerpen als diversiteit in het onderwijs, het glazen plafond voor vrouwen en vernieuwingen binnen de zorg. Onderwerpen die dit jaar in het bijzonder uitgelicht worden en de kiezer zorgen baart. De sprekers kregen de thema’s in de vorm van stellingen gepresenteerd, waaraan vooraf een introductie werd gegeven, en dit leverde waardevolle discussies op. Het publiek uitte hun zorgen omtrent de onderwerpen door kritische en boeiende vragen te stellen, waardoor het debat een interactieve wending kreeg.

Uit het debat kon men herleiden dat alle partijen pleiten voor meer diversiteit binnen het onderwijs; onder andere meer gemengde scholen, meer mannelijke leraren, meer keuzevrijheid voor ouders. Tevens willen alle partijen zich inzetten voor het doorbreken van het glazen plafond, maar ieder op een verschillende wijze. Zo vindt de SP bijvoorbeeld dat de overheid vrouwen moet stimuleren en ondersteunen om een gelijke positie in te nemen op de arbeidsmarkt, maar het CDA is van mening dat vrouwen hier zelf aansprakelijk voor zijn. De meningen van de partijen liepen het meest uiteen tijdens het bespreken van het onderwerp ‘zorg’. De SP is stelt dat het Nationale Zorgfonds zou moeten worden geïmplementeerd, waardoor de marktwerking binnen de zorg wordt afgeschaft. Alle andere partijen zijn het hier niet mee eens, maar willen eveneens de zorg goedkoper maken en kwalitatief verbeteren. Tot slot overwogen sprekers, naar aanleiding van meningen uit het publiek, hun krachten te bundelen en samen toe te werken naar een inclusieve samenleving.

Tijdens deze avond hebben zowel het publiek als de kandidaat-Kamerleden hun inzichten kunnen uitwisselen in de aanloop naar de verkiezingen. Stichting Camellia wil graag alle aanwezigen bedanken voor hun komst en iedereen van harte aanmoedigen om gebruik te maken van hun stemrecht op 15 maart!