Bijeenkomst ‘Vrouwen in de lokale politiek’

Op 8 juni jl. organiseerde Camellia de bijeenkomst ‘Vrouwen in de lokale politiek’ met als gastprekers Nevin Özütok stadsdeelwethouder Oost-Watergraafsmeer (Groenlinks) en Songül Mutluer fractievoorzitter PVDA  Zaanstad. De avond werd geleid door Dilan Yesilgoz, bestuurslid VVD Amsterdam. De doelstelling van de bijeenkomst was om de deelnemers te enthousiasmeren voor de (lokale) politiek en een indruk te geven over de bijbehorende dagelijkse werkzaamheden.

De avond werd ingeluid met een klein politiek quizje. Interessant, maar vooral erg amusant. Zo weten we nu dat (slechts) 2% van alle Nederlanders lid zijn van een politieke partij; het percentage vrouwen in het parlement 40% en in het kabinet 20% is; Rwanda met 56% de meeste vrouwen in de politiek heeft, gevolgd door Zweden (46%), Zuid-Amerika (45%), Cuba en Ijsland(43%), Nederland (41%); hoe groter de stad, hoe meer vrouwen vertegenwoordigd binnen de gemeente en tot slot Groenlinks de meeste vrouwelijke leden heeft.

Vervolgens was het de beurt aan de gastsprekers om het te hebben over het begin van hun politieke carrière, de ambities, drijfveren, waarom de keuze voor een bepaalde partij, hoe zij dit aangepakt hebben en politiek actief zijn geworden. Verder hebben de gastsprekers het gehad over hun dagelijkse werkzaamheden binnen de lokale politiek.

Mutluer moest als 4e van 7 kinderen alles ontdekken, ze is strijdbaar en nieuwsgierig. Ze wist al snel dat ze de politiek in wilde. Na haar studie rechten komt ze een PvdA Statenlid tegen die Mutluer op sleeptouw neemt. Het beslissende moment voor haar intrede tot de politiek was het PvdA partijcongres dat zij bijwoonde. Na 5 jaar geniet ze nog volop van haar werkzaamheden binnen de politiek. ‘Het idee dat je iets kan veranderen geeft energie en werkt verslavend’, aldus Mutluer. Op de vraag of de politiek haar veranderd heeft antwoordde ze met: ‘Het maakt je harder en zakelijker, maar tegelijkertijd ontwikkel je jezelf, dit is positief’. Het is een spel en dat speel je mee. Belangrijk is dat je hierbij nooit je idealen, normen en waarden verliest.

Ozutok was op haar 12e in Nederland. Zij fungeerde al snel als tolk voor haar ouders en regelde veel zaken. Ze was maatschappelijk betrokken en deed aan vrijwilligerswerk. Dan ontmoet ze Ab Harrewijn, één van de oprichters van Groenlinks en na enige tijd en denkwerk werd ze politiek actief. Volgens Ozutok maakt politiek je scherper en bewuster.

Na de muzikale intermezzo, verzorgd door Bilge Kucukali met prikkelende pianostukken, was er ruimte voor vragen vanuit het publiek.

Camellia kijkt terug op een geslaagde avond.