Lancering Platform ZijN en Stichting Camellia

Op de avond voorafgaand aan Internationale Vrouwendag heeft Stichting Camellia en Platform ZijN een onvergetelijk avond georganiseerd. Na een feestelijke en inspirerende bijeenkomst dat in het teken stond van diversiteit, emancipatie en participatie van vrouwen in het bijzonder, werd Platform ZijN gelanceerd.

Succesvolle vrouwen zoals Femke Halsema en Andrée van Es, Wethouder van Amsterdam, deelden hun persoonlijke verhalen over hun professionele carrière en wat daarbij komt kijken als vrouwzijnde.

Een volle en diverse zaal; dat was één van de doelen van deze bijeenkomst verzorgd door Stichting Camellia en Platform ZijN. Vrouwen, mannen, verschillende culturele en etnische achtergronden, ondernemers, bestuurders maar ook studenten, afgestudeerden, jong en oud. Omringd door een elegant paars lint dat een veilige ruimte symboliseert en elkaar verbindt. In plaats van een lintje door te knippen besloot de voorzitter van Platform ZijN, Saniye Calkin, het lint te verbinden. De Wethouder van Amsterdam en Femke Halsema brachten de twee uiteinden samen door middel van een strik. Een geweldig grote ballon lieten zij uit elkaar klappen gevolgd door een enorme knal en de zaal gevuld met confetti. Platform Zijn is officieel van start gegaan!

Gedurende de avond deelden diverse vrouwelijke sprekers hun verhalen. Femke Halsema, voormalig politica en moeder van een tweeling, sprak openhartig over hoe het voor haar was om zich als vrouwzijnde in de mannelijke wereld van de politiek te begeven. Halsema vindt het vooral fascinerend hoe het toch mogelijk is dat het voor haar mannelijke ex-collega´s legitiem is de politiek te verlaten met de reden meer tijd met de familie te willen spenderen of een familie te willen stichten. ¨Terwijl als een vrouw dat als reden opgeeft, het meestal als opgeven of mislukking wordt gezien: Zie je wel, ze kan het niet aan¨, aldus Halsema.

De avond werd onverwachts onderbroken door een vermakelijke act van Jetty Mathurin dat stereotypering van bijvoorbeeld Surinaamse en gesluierde vrouwen op een komische maar ook confronterende manier aan het licht bracht.

Tijdens de paneldiscussie spraken Justine Ruitenberg, recent gepromoveerde onderzoeker, Andrée van Es, Wethouder van Amsterdam en Selma Özkan, eigenaar van meerdere kinderdagverblijven over de vrouw en o.a. haar mogelijkheden tot ontwikkeling in haar professionele carrière. Tot slot, verzorgde Seyda Buurman Kutsal een mini- college waarin discriminatie, vooroordelen en stereotypering werd uitgelegd en hoe hiermee om te gaan.

De gasten waren erg onder de indruk van de avond en deelden vele positieve reacties tijdens het netwerkmoment.