Moederdag 2017

Sabine, een van de vele aanwezigen op Moederdag 2017, heeft Stichting Camellia een persoonlijk verhaal toegezonden en wij konden het niet laten om dit met jullie te delen. Niets leukers dan een persoonlijk verhaal, dat inzicht geeft op hoe de dag is verlopen 🙂 Ze liet ons weten dat ze tot de dag van vandaag met een heel fijn gevoel terugkijkt op deze dag. Hieronder volgt haar persoonlijk verhaal: Lees meer

In de stoel met Leah Postma (Google)

Op 27 maart was Leah Postma te gast bij ons in de Stoel. Leah is op het moment werkzaam bij Google als Public Policy Manager Benelux, waar zij verantwoordelijk is voor het onderhouden van relaties met de overheid, politiek, maatschappelijk middenveld en private organisaties. Leah houdt zich vanuit haar functie bezig met alles waar in de beleidsontwikkeling gesproken wordt over internet en digitalisering, thema’s die een steeds prominentere plaats innemen in onze samenleving. Voorheen werkte Leah als campagneleider Privacy bij de Consumentenbond en eerder bij toezichthouder ACM op het gebied van telecom en internetveiligheid. Leah studeerde algemene economie, maar werkt sinds vrij vroeg in haar carrière in de telecom en internet wereld, een omgeving met overwegend mannen.

Social media is nog nooit zo belangrijk geweest voor het beklimmen van de carrièreladder. Leah heeft ons meegegeven dat het belangrijk is om actief te zijn op social media. Zij is zelf benaderd om bij Google te werken door haar tweets. “Wie schrijft, blijft!” Het is belangrijk om jezelf online te profileren, maar wel eerlijk te blijven en respectvol om te gaan met elkaar.

Om succesvol te zijn moet je doen waar je gelukkig van wordt. Je moet in jezelf geloven en niet laten wijsmaken dat je niet goed genoeg bent. ‘” De enige belemmering naar succes ben je zelf”. Zelfvertrouwen is daarom ook erg belangrijk om je doelen te bereiken. Dit heeft Leah van haar moeder overgenomen, en ziet haar daarom als haar grootste rolmodel.

Bij Google probeert Leah haar bijdrage te leveren aan de maatschappij door de diversiteit te vergroten en digitalisering zo toegankelijk mogelijk te maken. Dit doet ze door netwerkbijeenkomsten te organiseren waar een divers publiek op afkomt, op deze netwerkbijeenkomsten hebben de deelnemers de mogelijkheid om Google beter te leren kennen. Om bij te dragen aan de toegankelijkheid van digitalisering heeft Google een groot budget die ze beschikbaar stellen aan kinderen met een zwakke sociaal-economische achtergrond. Tevens helpt Google ondernemers bij het profileren op internet.

Doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, netwerken en zichtbaarheid op social media zijn volgens Leah de factoren die leiden naar succes!

 

 

 

 

 

 

Bezoek Tweede Kamer

Op uitnodiging van de heer Marcouch heeft het team van Stichting Camellia op 16 februari een bezoek gebracht aan de Tweede Kamer. Tijdens dit bezoek heeft de heer Marcouch ons een rondleiding gegeven en hebben we actuele onderwerpen besproken. Openhartig stond hij ons te woord en adviseerde ons omtrent onze lopende en toekomstige projecten.

Het team dankt de heer Marcouch nogmaals voor zijn gastvrijheid en wensen hem veel succes met de aankomende verkiezingen!

Verkiezingsdebat 2017

Maandagavond 20 februari organiseerde stichting Camellia een verkiezingsdebat in de Meevaart in Amsterdam Oost. Kandidaat-Kamerleden Nicole Temmink (SP), Jan Paternotte (D66), Barbara Gardeniers (CDA) en Mirthe Biemans (PvdA) gingen met elkaar en de bezoekers het debat aan onder leiding van dagvoorzitter Esra Dede.

De kandidaat-Kamerleden beschreven de zienswijze van hun partij op onderwerpen als diversiteit in het onderwijs, het glazen plafond voor vrouwen en vernieuwingen binnen de zorg. Onderwerpen die dit jaar in het bijzonder uitgelicht worden en de kiezer zorgen baart. De sprekers kregen de thema’s in de vorm van stellingen gepresenteerd, waaraan vooraf een introductie werd gegeven, en dit leverde waardevolle discussies op. Het publiek uitte hun zorgen omtrent de onderwerpen door kritische en boeiende vragen te stellen, waardoor het debat een interactieve wending kreeg.

Uit het debat kon men herleiden dat alle partijen pleiten voor meer diversiteit binnen het onderwijs; onder andere meer gemengde scholen, meer mannelijke leraren, meer keuzevrijheid voor ouders. Tevens willen alle partijen zich inzetten voor het doorbreken van het glazen plafond, maar ieder op een verschillende wijze. Zo vindt de SP bijvoorbeeld dat de overheid vrouwen moet stimuleren en ondersteunen om een gelijke positie in te nemen op de arbeidsmarkt, maar het CDA is van mening dat vrouwen hier zelf aansprakelijk voor zijn. De meningen van de partijen liepen het meest uiteen tijdens het bespreken van het onderwerp ‘zorg’. De SP is stelt dat het Nationale Zorgfonds zou moeten worden geïmplementeerd, waardoor de marktwerking binnen de zorg wordt afgeschaft. Alle andere partijen zijn het hier niet mee eens, maar willen eveneens de zorg goedkoper maken en kwalitatief verbeteren. Tot slot overwogen sprekers, naar aanleiding van meningen uit het publiek, hun krachten te bundelen en samen toe te werken naar een inclusieve samenleving.

Tijdens deze avond hebben zowel het publiek als de kandidaat-Kamerleden hun inzichten kunnen uitwisselen in de aanloop naar de verkiezingen. Stichting Camellia wil graag alle aanwezigen bedanken voor hun komst en iedereen van harte aanmoedigen om gebruik te maken van hun stemrecht op 15 maart!

Excursie Italië

Vrijwilligers van Stichting Camellia hebben een culturele werkreis gemaakt naar Italië. Onder leiding van een ervaren gids heeft deze groep in vijf dagen de steden Venetië, Milaan, Florence, Verona en Sirmone kunnen verkennen. Kennismaken met de Italiaanse cultuur en geschiedenis was de voornaamste reden van deze reis, evenals het stimuleren van de maatschappelijke betrokkenheid van de deelnemers. Om dit te realiseren heeft de groep onder andere twee stichtingen bezocht die door middel van bijvoorbeeld taallessen, kooklessen en muzieklessen, individuen uit verschillende culturele achtergronden proberen samen te brengen. Mensen treden hierbij met elkaar in dialoog en er wordt geprobeerd om de maatschappelijke betrokkenheid te bevorderen. De combinatie van een eeuwenoude cultuur, de schitterende natuur, de Italiaanse zon en de overheerlijke Italiaanse keuken maakt van Italië een onvergetelijke belevenis.

Vol enthousiasme heeft de groep op de eerste dag de stad Venetië kunnen bewonderen. Al struinend langs het  San Marcoplein, naar de Rialtobrug en door een labyrint van kleine grachten heeft de groep genoten van de cultuur en historie van deze stad. De bruggen, kanalen, de kleine straten en de artistieke plaatsen hebben de groep versteld doen staan.

De tweede dag van de reis stond in het teken van mode, de wereldstad Milaan stond op de lijst om bezocht te worden. Milaan staat niet enkel bekend als modestad maar tevens als een belangrijke businesscentrum. Immense bedrijven zijn in en rondom Milaan gevestigd en bekende haute couturezaken zijn er te vinden. Schroom niet en waag een stap in een Gucci of Yves Saint Laurent winkel. Door de grote hoeveelheid belangstellenden voor deze winkels is het alleen mogelijk om gelimiteerd deze ketens te bezoeken. Maar wees niet betreurd, window- shoppen is ten allen tijden toegestaan. Tevens is de stad een aantal musea rijk die de moeite waard zijn om te bezichtigen, evenals de fraaie staaltjes van architectuur en natuurlijk de prachtige gotische domkerk.

Weer een regio verder en de groep heeft op de derde dag de indrukwekkende stad Florence bezocht. De leerzame tocht heeft de groep veel kennis bijgebracht over de geschiedenis van de stad. Florence is voor een lange periode bestuurd door de rijke bankiersfamilie de’ Medici. Deze familie heeft er persoonlijk voor gezorgd dat Florence een van de belangrijkste steden ter wereld is geworden op het gebied van schilderkunst, beeldhouwkunst, literatuur en architectuur. Bovendien hebben veel befaamde kunstenaars, wetenschappers, schrijvers en historici hier gewoond of zijn hier geboren. Voorbeelden hiervan zijn Leonardo De Vinci, Michelangelo en Galileo Galilei.

Op de laatste dag van de excursie is de groep overdonderd door een romantische ambiance. Verona, de stad waar Shakespeare het liefdesverhaal van Romeo en Julia liet afspelen, is bezocht.  De stad staat bekend om de Romeinse arena waar opera’s worden gehouden. De trip is vervolgd naar het schiereiland Sirmione in het Gardameer (Lago di Garda). Dit is de grootste meer van Italië en tevens één van de belangrijkste toeristische gebieden van het land. De indrukwekkende uitzichten waren daadwerkelijk adembenemend.

Deze reis benadrukt onze motto; het verbinden, inspireren en ontplooien van mensen.

Na deze reis ervaart Stichting Camellia wederom dat excursies van essentieel belang zijn voor de samenleving. Ze initiëren namelijk het samenbrengen van verschillende culturen, het opdoen van kennis/ervaringen en daarnaast treden de deelnemers in dialoog. Met dit alles wordt getracht de maatschappelijke betrokkenheid en participatie van de deelnemers te stimuleren. Bovendien hebben de opgedane ervaringen van deze excursie inzichten geboden voor vervolg activiteiten.

Jaarafsluiting-netwerkbijeenkomst

Stichting Camellia heeft op 30 juni 2016 in samenwerking met AGIAD (Vereniging van Jonge Ondernemers Amsterdam) een iftar georganiseerd ter gelegenheid van de jaarafsluiting. Beide organisaties zagen deze samenwerking als een mooie kans voor het verbinden van individuen die vanuit hun professie of interesse van betekenis zijn voor de gemeenschap en  kennis en ervaringen graag delen met iedereen die hier oor voor heeft. Zowel AGIAD als Stichting Camellia geloven in de kracht van het verbinden.

Het diner stond in het teken van bezinning, tolerantie, eenheid en saamhorigheid. Met dit  uitgangspunt heeft stichting Camellia op deze avond getracht de dialoog binnen een diverse groep aan te moedigen en een bijdrage te leveren aan de sociale cohesie binnen onze multiculturele samenleving.

Tussen de klanken van de Ney (blaasinstrument) door, stroomden de eerste gasten binnen en werd de avond hiermee geïnitieerd. De volle zaal werd te woord gestaan door beide verenigingen die na hun introductie hun jaarprojecten en behaalde resultaten hebben toegelicht. Stichting Camellia sloot af met de boodschap dat de multiculturele samenleving vele uitdagingen met zich meebrengt en dat het een kunst is om de meerwaarde van deze kleurrijke samenleving onder ogen te zien en te omarmen. De inspirerende woorden van onze speciale gast Ahmed Marcouch, Tweede Kamerlid namens de PvdA, sloten mooi aan bij deze gedachtegang.  De heer Marcouch deelde de aanwezigen namelijk de boodschap mede dat de pluriformiteit ons herinnert aan de verschillen tussen de volken die geschapen zijn om een ieder nieuwsgierig te maken. Hij benadrukte dat de samenleving mensen nodig heeft die een gevecht aangaan met de krachten die ons uit elkaar willen drijven. Hij bewonderde het werk van Stichting Camellia en AGIAD, die dit gevecht aangaan en juist de verbinding van diversiteit aanmoedigen.

Tevens was onze speciale gast Achmed Baâdoud, stadsdeelvoorzitter (PvdA) Amsterdam Nieuw-West, het met zijn naamgenoot eens. Hij legde de nadruk op Amsterdam en Nederland, wat steeds in beweging is door de komst van nieuwe diverse groepen. Vasthouden aan het oude heeft daarom weinig nut. Veranderingen onder ogen zien, daarop voortbouwen en daarin meebewegen, daar draait het om. “Het leven is geen foto maar een film”, aldus de heer Baâdoud. Hij is van mening dat Stichting Camellia met haar projecten een bijdrage kan leveren aan een veranderende samenleving.

Na de inspirerende en aansporende woorden van Achmed Baâdoud en Ahmed Marcouch naderde het einde van het diner. Voordat deze bijzondere avond werd afgesloten, werden de aanwezigen in de gelegenheid gesteld om met elkaar te netwerken. Tijdens deze netwerkgelegenheid zijn de ondernemers geïnspireerd door de verhalen van twintig vluchtelingen. Dit maakte in zoverre indruk dat de ondernemers graag iets willen betekenen voor de vluchtelingen. Mede dankzij de kennis, ervaringen en inspirerende verhalen van de aanwezige gasten is onze missie van deze avond geslaagd, namelijk; met zijn allen op zoek gaan naar de kracht van de pluriforme samenleving!

Sollicitatietraining

Na een succesvolle ‘personal branding en pitching’ training, organiseerde stichting Camellia een ‘sollicitatietraining’ op 25 april 2016. De training werd verzorgd door personal coach en trainer Sarita Bajnath.

De concurrentie op de arbeidsmarkt is de laatste jaren verscherpt, daarom is het extra belangrijk om te weten waar recruiters op letten. In je sollicitatiebrief, CV en tijdens je gesprekken laten zien dat jij de capaciteiten en vaardigheden bezit waar de werkgever naar op zoek is, is van essentieel belang.

Tijdens de training gaf Sarita Bajnath de aanwezigen nuttige tips over de do’s en dont’s gedurende een sollicitatieprocedure. Leren hoe je de uitdaging aangaat om jouw droombaan, stage of afstudeerplek te bemachtigen, was het doel van deze training. Om dit te kunnen bewerkstellingen, gaf Sarita Bajnath aan dat het belangrijk is om tijdens een sollicitatiegesprek goed en duidelijk te verwoorden wat je daadwerkelijk wilt overbrengen. Op deze manier zal je zelfverzekerder overkomen.

Wees je bewust van je kwaliteiten en niet bescheiden om deze dan ook te laten zien. Vergeet niet, jouw kennis en kunde zijn een verrijking voor het bedrijf. Op het moment dat je dit goed overbrengt, zal je je van andere sollicitanten onderscheiden en de werkgever zal jou sneller onthouden. Hiermee kom je een stapje dichterbij je droombaan.

Kortom; lef tonen en zelfverzekerd zijn, daar draait het om bij een succesvolle sollicitatie.

Workshop personal branding & pitching

Op dinsdag 29 maart 2016 organiseerde Stichting Camellia de interactieve workshop ‘personal branding & pitching’, onder leiding van personal trainer en coach Sarita Bajnath.

Met het besef dat in onze huidige samenleving de concurrentie met de dag toeneemt, is deze workshop georganiseerd. Goed zijn is tegenwoordig niet meer genoeg, het kan altijd beter. Daarom is het van belang om boven de massa uit te steken. Jezelf verkopen, presentatie skills en zelfvertrouwen zijn de basisvaardigheden die je een trede hoger op de lat naar succes aanreiken.

Bij personal branding gaat het erom dat je jezelf als ‘merk’ presenteert aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties probeert op te roepen. Denk aan grote merken; zij streven naar zichtbaarheid, dit wekt immers vertrouwen op. Met slogans en het gebruik van kleuren en beelden kunnen bepaalde emoties bij anderen worden opgewekt. Je probeert jezelf als het ware te verkopen.

‘’Als je jezelf wilt presenteren, gaat het er niet enkel om dat de woorden aankomen, maar ook dat de energie en passie aankomt. Vaak verwoorden mensen iets, maar hetgeen dat wordt verteld en/of opgeschreven komt niet overeen met wat je over hen ziet en denkt. Er is geen connectie’’, aldus Bajnath. Beschouw jezelf als een merk, weet wat jou uniek maakt, wat je talenten zijn en onderscheid je van anderen. Maar vooral; ‘’Wees trouw aan jezelf, dan komt je boodschap wel over’’.

De voordelen van personal branding op een rijtje:

  • ‘Personal Brand’ vergroot de kans dat anderen zich jou herinneren.
  • Het is makkelijker voor anderen om zich te identificeren met jou als persoon.
  • Het zorgt voor de noodzakelijke focus die nodig is voor je professionele ontwikkeling.

Om boven de massa uit te steken dien je over krachtige presentatie skills te beschikken. Een onderdeel hiervoor is het houden van een goede pitch. Een pitch kan direct gelinkt worden aan de personal brand: het is een korte, maar krachtige boodschap waarin je een (zakelijk)contact vertelt wie je bent en wat je doet. Je focust hierbij op je sterke punten, doet beroep op je ervaringen en talenten, en zorgt ervoor dat je de persoon tegenover je overhaalt met jouw overtuigingskracht, passie en uitstraling.

Door middel van een oefening werd de informatie die men tot zich had genomen gelijk in de praktijk toegepast. De deelnemers kregen de opdracht om na te denken over drie sterke eigenschappen van zichzelf en de vraag te beantwoorden hoe ze overkomen op anderen. Na deze oefening waren de participanten in staat om een krachtige pitch neer te zetten.

Al met al was het een geslaagde avond en gingen de deelnemers naar huis met de bewustzijn: Kleine details maken het verschil.

Wij danken via deze weg nogmaals Sarita Bajnath alsmede het VSBfonds, Oranjefonds, Gemeente Amsterdam, Pinarbasi Advocatuur & Stichting Hulp na Onderzoek die deze workshop mede mogelijk hebben gemaakt.

Praten met je kind in de puberteit

Op 16 maart 2016 organiseerde Stichting Camellia in samenwerking met Sensa Zorg de bijeenkomst ‘communiceren met je kind in de puberteit’. Twee (ortho)pedagogen hebben hun expertise over dit onderwerp gedeeld.

Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de communicatie met pubers in principe niet anders werkt dan de communicatie tussen volwassenen. De kunst van communiceren met pubers is het actief luisteren naar het kind en in duidelijke bewoordingen jouw boodschap als ouder/opvoeder overbrengen. De vaardigheid om op deze manier te communiceren met je kind, versterkt zich met name door een positieve benadering naar het kind toe, waarbij de nadruk ligt op een oplossingsgerichte instelling waarin de mening van het kind ook een rol speelt.

Het actief luisteren vertaalt zich niet enkel naar de woorden die je gebruikt, maar ook de houding die je als ouder/opvoeder aanneemt tijdens een gesprek. Tijdens de communicatie is het van belang dat je niet enkel als ‘zender’, maar ook als ontvanger functioneert. Stop even met je bezigheden en richt je ook in lichaamstaal naar het kind toe. Parafraseer wat je kind zegt en neem afstand van aannames.

Zodra zich een probleem voordoet, geef dan in eerste instantie aan het kind de ruimte om eigen oplossingen in te brengen. Denk vervolgens samen naar een oplossing toe, focus niet op de oorzaak, dit verergert de frustraties alleen maar. Stel als ouder niet zozeer regels op, maar grenzen en heb er vervolgens vertrouwen in dat het kind binnen de grenzen zal handelen. Wees je er bewust van dat je kind door jouw manier van communiceren een eigen houding leert aannemen; jij als ouder/opvoeder vervult een voorbeeldfunctie hierin.